We verzenden elk jaar miljoenen dollars aan geneesmiddelen. Mijn rol is om ervoor te zorgen dat ze aankomen bij de patiënten die ze nodig hebben zonder in verkeerde handen te vallen. Het is al lang geleden sinds we een groot probleem hadden en we hebben liever dat het zo blijft.

 

Meet the Guardian

Mijn rol bestaat erin om patiënten te beschermen door onze geneesmiddelen te beschermen. Iemand kan gedurende vijf minuten veel schade aanbrengen door achterin een vrachtwagen wat te rommelen. Het kleinste teken van knoeierij kan ertoe leiden dat we de hele zending weigeren.

 We hebben rode vlaggen op bepaalde locaties en routes waar we bijzonder waakzaam zijn. Dit zijn plaatsen waarvan we weten dat georganiseerde bendes uit zijn op sommige van onze vrachten. Er zijn delen van de wereld waar we vrachtwagens onder begeleiding moeten verzenden om ervoor te zorgen dat de chauffeurs en hun vracht veilig blijven.

Meet the Guardian

Sommige landen kunnen zeer gevaarlijk zijn. Eén vervoerder vertelde me dat ze dachten dat het een goed jaar was als ze maar zeven vrachtwagens hadden verloren door gewapende overvallen. Het is gelukkig niet zo slecht in de VS, maar de grootste diefstal ooit in de farmaceutische industrie was in Connecticut toen men inbrak in het magazijn van een bedrijf en bijna $ 80 miljoen aan voorraad werd gestolen. Rond die tijd hadden andere bedrijven in de VS ook te maken met diefstal voor ongeveer $ 8 miljoen, en dat werd gevolgd door meer dan $ 70 miljoen in transportdiefstal.

Meet the GuardianDe zaken zijn erg veranderd. Ik was betrokken bij het opstellen van een nieuw auditsysteem om het niveau van productbeveiliging in de toeleveringsketen te verbeteren. Het was vrij normaal in de farmaceutische industrie dat een bestuurder aankwam met een vrachtwagen, een aantal papieren ondertekende en met goede wensen op weg gestuurd werd in de hoop dat ze hun bestemming zouden bereiken. In 2010 begonnen farmaceutische bedrijven echter hun procedures te veranderen als reactie op het groeiende aantal bedreigingen en incidenten die binnen de industrie plaatsvonden.

We hebben strenge procedures om chauffeurs en cargo’s veilig te houden. Feedback van onze chauffeurs laat zien dat Teva een aantal van de striktste normen voor veiligheid heeft. Wij werken met teams van chauffeurs en hebben dubbele opvolging van zendingen, waaronder de mobiele telefoons van de chauffeurs. We weten dus altijd waar ze zich bevinden.

We kunnen bijna onmiddellijk reageren op een incident. In geval van een noodsituatie waarbij een chauffeur of onze geneesmiddelen betrokken zijn, hebben we een 24/7 Global Security Operation Centre en zijn we ook verbonden aan een analysebedrijf dat onmiddellijke toegang heeft tot taskforces van de ordediensten in de VS, Canada en andere landen. Ze hebben toegang tot beveiligingscamera’s, opvolgingssystemen, live gsm-gegevens en gedeelde informatiebronnen. 

Beveiliging gaat niet alleen over het product op de vrachtwagen. Er worden wereldwijd veel geneesmiddelen verzonden en we hebben mensen die toezicht houden op de aankomst van de zendingen. Als het papierwerk ook maar één letter of nummer verschilt, nemen we actie.

Soms lijkt mijn rol enkel te draaien om poorten, bewakers en camera’s. Wanneer zendingen onze magazijnen bereiken, moeten sommige producten in kooien bewaard worden, anderen in kluizen, terwijl we vaak plaatsen met beperkte toegang hebben. We zorgen er ook voor dat grond achtergrondonderzoek wordt uitgevoerd over het personeel, gezien het aantal mensen dat vaak in de toeleveringsketen betrokken is.

Ik heb gediend in het Amerikaanse Marine Corps en werkte 21 jaar als politieagent. Ik raakte betrokken bij de logistieke toeleveringsketen van farmaceutica en productbeveiliging toen ik ongeveer tien jaar geleden bij Teva kwam werken. Ik heb eerder gewerkt aan de beveiliging van edelmetalen zoals rodium, platina en palladium die door Mexico werden verzonden.

Iedereen in de toeleveringsketen heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid. We vervoeren immers geneesmiddelen en chauffeurs moeten hiervan op de hoogte zijn en veilig rijden. We zorgen ook voor onze kant van de medaille door de toeleveringsketen zo veilig en beveiligd mogelijk te maken voor alle betrokkenen.

Een nieuwe uitdaging die we tegenkomen is het opkomen van 5G-technologie. Hoewel we er veel nieuwe mogelijkheden door zullen hebben, geldt dat ook voor criminelen. Beveiliging moet de nieuwe technologie bijhouden om het netwerk te beschermen, maar we hebben laten zien dat we hier een voorsprong hebben en weten hoe we onze geneesmiddelen moeten beschermen.