Het Consumer Solutions and Global Customer Insights-team van Teva testte of aangesloten apparaten verbeteringen in de gezondheid zouden kunnen bezorgen en een groter gevoel van controle over de aandoening zouden kunnen leveren. Het resultaat was de eerste studie onder MS-patiënten naar gezondheid en connectiviteit, en een blauwdruk voor toekomstige investeringen in digitale gezondheid.

Het team heeft drie technologieën geselecteerd: een slim horloge om activiteit bij te houden, een slaapsysteem om de duur en de kwaliteit van de slaap te meten, en een slimme weegschaal om veranderingen in gewicht en lichaamssamenstelling vast te leggen.

De aanpak leverde wat onverwachte inzichten op. Vanwege de manier waarop de studie was opgezet, konden deelnemers met elkaar omgaan. Zoals een van de teamleden opmerkte: “Er was een gevoel van gemeenschapsopbouw waar mensen elkaar zouden helpen. Echte relaties begonnen zich te vormen onder mensen die elkaar nog nooit hadden ontmoet en die in verschillende delen van het land woonden. Het was fascinerend om te zien.”

De juiste partners identificeren

Traditioneel zou dit soort onderzoek worden uitgevoerd als een klinische studie, maar het team wist dat dit miljoenen dollars zou kosten, waarbij de rekrutering van de deelnemers alleen al maanden in beslag zou nemen. Teva paste een commerciële benadering toe, waarbij de algemene bruikbaarheid van de apparaten in de context van een specifieke patiëntenpopulatie werd verkend.

Het identificeren van een externe partij die even betrokken was als het wereldwijde team was cruciaal. Teva ontwikkelde een relatie met het team van Withings (nu eigendom van Nokia) dat hielp met de apparaten en de analyse van de verzamelde gegevens, evenals het team van C Space Health dat in staat was de deelnemers te vinden en te helpen bij het aansporen van het niveau van betrokkenheid.

C Space Health was flexibel om mee te werken. Op verzoek van het Teva-team hebben ze een online gemeenschapsportaal aangemaakt voor de deelnemers. Dit stelde het team in staat om de context te verkennen van de gegevens die ze verzamelen, en ervoor te zorgen dat de lessen uit de studie in de toekomst kunnen worden opgevolgd. Ze voerden ook een gedetailleerd leerplan uit, gebaseerd op regelmatige activiteiten en enquêtes om hen te helpen de ervaring van mensen met slimme apparaten te begrijpen, waaronder hun mening over wat een ‘goede’ of ‘slechte’ MS-dag was en hun algemene gevoelens over welzijn.

De voordelen van objectieve gegevens

Na vijf maanden betrokkenheid deelden de studiedeelnemers hun mening. Wat Teva uiteindelijk hoorde van de patiënten was dat ze het gevoel hadden dat ze een beter zicht hadden op hun ziekte, omdat ze objectieve gegevens kregen die ze vroeger gewoonlijk nooit zouden zien.

Voor Teva onthulde de studie waardevolle inzichten in de mogelijkheden die door digitale gezondheid en andere interventies zonder geneesmiddelen worden geleverd, wat de weg baande voor toekomstige investeringen en verkenning.

Het Teva-team heeft bijvoorbeeld geleerd dat hoewel typische fitness-trackers rond iemands pols zitten, mensen met MS vaak stabiliteitsproblemen hebben. Wanneer ze wandelen, kunnen ze een looprek gebruiken of de hand van hun vrouw of echtgenoot vasthouden. Wanneer dat het geval is, zal hun arm niet zwaaien, zodat de tracker geen stappen detecteert. Bij het aanmaken van draagbare apparaten voor deze 

patiëntenpopulatie moeten de apparaten duidelijk beter op maat aangepast worden.

Patiënten zich beter doen voelen

Het onderzoek dat uitgevoerd wordt, zal het Global MS Brand Team begeleiding bieden omtrent toekomstige oplossingen. Het heeft ook inzichten ontdekt die relevant zouden kunnen zijn voor de vele andere chronische aandoeningen die Teva ondersteunt. Het grotere initiatief gaat erom mensen te helpen zich beter te voelen.